Іванна Смачило прийшла на посаду з наміром реформувати юстицію. Що вдалося?

27.05.2017 08:33   Джерело: RvNews
Опубліковано : Людмила Марчук

Ось вже два роки як ця жінка працює на посаді начальника Головного територіального управління юстиції в Рівненській області. Молода, енергійна, амбітна й цілеспрямована. Каже, що прийшла на державну посаду, щоб докорінно реформувати юстицію й зробити її більш відкритою для людей. Що із запланованого вдалося втілити та чого чекати попереду. Про це – в інтерв’ю з пані Іванною. 

null

 "Усе в нас вийде!" - в цьому переконані і міністр юстиції Павло Петренко , і начальник Головного територіального управління юстиції Іванна Смачило... 

– Пані Іванно, як Ви прийшли на посаду, то декларували, що вашим першим завданням буде боротьба з корупцією. Що вибороли за два роки?

– Я тепер знаю, що чиновники можуть працювати чесно, без хабарів. Все залежить від тебе самого, від твоєї позиції. От приклад наведу свій. Як я прийшла на посаду начальника юстиції. Подала документи на відкритий конкурс. Хотілося переконатися, чи це діє. І, що ви думаєте? Переконалась на власному досвіді, що можна чесно виграти. Без зв’язків, без дзвінків різних протеже і знайомств у вищих колах.

Переконана, що саме так люди мають обиратися на державні посади. Так має бути у всіх державних структурах. Люди повинні розуміти, що їх оцінюватимуть тільки за професійні якості, за те, як бачиш свою роботу і як працюватимеш, щоб втілити в життя певні плани.

– То тепер у вашому відомстві фахівці приходять на посади через відкриті конкурси?

– Саме так. У такий спосіб ми оновили 30 відсотків штату. Тримаємо цей курс і надалі. Працювати без хабарів – чесно і справедливо – це реально. Хоча важко сказати, наскільки люди на цьому втримаються. Вкорінений стереотип – як вірус.

– Безпрецедентним для Рівненщини стало анулювання свідоцтв на право займатися нотаріальною діяльністю для двох нотаріусів, на яких було багато скарг громадян.

– І скарги ці мали підстави. «Брудних» справ склепано чимало. Але роками ніхто цих нотаріусів не зачіпав. Вже рівняни втратили віру в справедливість і що цих «небожителів» хтось зачепить. І така безнаказаність розв’язувала їм руки... Тому ми доклали всіх зусиль, щоб це зупинити. Ці нотаріуси більше не працюють. І це відбулося вперше за всю діяльність нотаріату в області. Все колись має настати вперше. Інакше в нас нічого не зміниться.

–Що вважаєте своїм головним досягненням за час перебування на посаді?

Найбільш помітним, безперечно, є нове приміщення управління юстиції. Облущені стіни, дах, що протікає, ліфт, який не працював більше восьми років, через що доводилось пішки підніматися на 7-9 поверхи, – все це відійшло у минуле. Нині працюємо у значно кращих і достойних умовах: маємо сучасну будівлю, відремонтовані кабінети, сучасна комп’ютерна мережа. Зручно і, звичайно, більш приємно перебувати у такому приміщенні громадянам, які до нас приходять. Все це, без сумніву, сприяє й ефективній і результативній роботі працівників управління. А найголовнішим досягненням вважаю впровадження реформ Мін’юсту. Все йде так, як належить.

Які конкретно реформи вдалося реалізувати за ці два роки?

– Ми поетапно і досить швидко втілюємо на місці реформи, які пропонує Мін’юст. Так, однією з перших стала кадрова реформа, коли ми змінили керівництво виконавчої та реєстраційної служб. Ця реформа дала можливість прийти до нас на роботу молодим, розумним, амбітним, енергійним людям, які хочуть працювати для країни і змінювати її на краще.

nullІстина народжується в суперечках...
 
 
Друге, що вагомо: ми забезпечили доступ правоохоронних органів та всіх органів місцевої влади до реєстрів Мін’юсту. Віднині громадянам не потрібно ходити по кабінетах, стояти у чергах, щоб отримати довідки чи витяги, які є в реєстрах.

Ми також зробили зміни у сфері реєстрації нерухомості та бізнесу. Кількість тих, хто зможе здійснювати таку реєстрацію зросла, і тепер ці функції виконують як органи державної влади і місцевого самоврядування, так і акредитовані суб’єкти та нотаріуси. Тому і фізичні, і юридичні особи можуть обирати, до кого їм зручно звернутися, і хто зробить все найбільш якісно та швидко. Крім того, кошти від державної реєстрації нерухомості та бізнесу отримує місцевий бюджет за місцем вчинення реєстраційних дій.

Ще ми запровадили інноваційну систему електронного апостилю. Сьогодні таку послугу можна отримати у всіх відділах ДРАЦС. Людина приносить документи, оплативши лише 51 гривню. Їх в онлайн режимі опрацьовує Мін’юст, і через три дні клієнт отримує легалізований документ.

– А як щодо шлюбу за добу? Як ще спростила людям життя реформа ДРАЦСів?

– Так, ми впровадили таку послугу як «Шлюб за добу». Щоправда, поки що скористатися нею можна тільки в обласному центрі. Проте Рівненська юстиція внесла пропозицію для Мін’юсту, аби «Шлюб за добу» функціонував також в Дубно, Сарнах.

Ще, я гадаю, ми впровадили дуже корисну річ – це видача свідоцтв про народження дитини та документів про реєстрацію її місця проживання ще у пологовому будинку. Сьогодні це стало реальним у кожному пологовому будинку області. 44% батьків вже отримують документи таким чином.

Окрім того, запустили онлайн-послугу щодо запису на прийоми громадян у відділи ДРАЦСУ. 

null
З міністром юстиції Павлом Петренком у Рівненському обласному перинатальному центрі. 
 
nullЩасливі батьки - у них не буде проблем з реєстрацією малюків. Фото - Сергій Кундас.

 – Ліквідація районних і міських управлінь юстиції – це правда чи чутки?

– Це не чутки, а одна із важливих реформ. Бо районні й міські управління юстиції хоч і начебто функціонували багато років, проте насправді більшість громадян навіть не знали, чим вони займаються і навіть де знаходяться. Тож ми натомість створили Бюро правової допомоги.

– І як воно працює?

– Ці нові інституції надають фахові юридичні консультації, а також безкоштовний доступ до адвоката соціально незахищеним верствам населення.

– А фахівців як набирали: на конкурсній основі?

– Так. Конкурс на посаду керівників Бюро відбувся влітку 2016 року і був безпрецедентним. Нічого подібного раніше не було! Адже серед членів комісії було три чверті представників громадськості. І конкурс мав неабиякий успіх. Було стільки багато бажаючих, що дозволило обрати серед них кращих з кращих (наприклад, в Здолбунові було 27 претендентів на місце керівника). З вересня минулого року ці бюро почали працювати.

– А як проходить  реформа виконавчої служби? Які тут зміни?

– Виконавча служба, на жаль, одна з найпроблемніших ділянок в системі юстиції. Але державні виконавці залишаться, тому що є ряд проваджень, за якими можна буде звертатися тільки до них. Щоправда їх буде менше.

 Наразі ми намагаємося повернути довіру до державних виконавців. В Україні вже розпочався процес впровадження приватних виконавців. На сьогодні тривають навчання й іспити для тих, хто хоче стати приватними виконавцями. Тож у найближчі місяці ми матимемо перших приватних виконавців.

Це дуже важлива зміна в першу чергу для громадян. Адже конкурентне середовище дозволить людям самим вибирати того, хто швидко і законно забезпечить виконання судового рішення. Якщо інститут приватних виконавців вийде на рівень інституту приватного нотаріату, то це буде великим досягненням для країни. Така модель працює в багатьох європейських країнах. Там вона вже довела, що державний чи приватний виконавець – престижна професія, яка дає нормальне матеріальне забезпечення. Вже сьогодні у Рівненській області зарплата державного виконавця складає в середньому 7 тисяч гривень. А нещодавно я підписувала розпорядження про виплату офіційних винагород в 20-40 тисяч гривень. Але вона може складати і 100, і 200 тисяч гривень. Потрібно тільки чесно і професійно працювати.

Які реформи реалізовуватиме Мін’юст найближчим часом?

На часі – реформа ДРАЦСів. Послуги, які вони надають, мають виконувати органи місцевого самоврядування. Законопроект, покликаний реформувати сферу актів цивільного стану, готовий. Він передбачає, що спочатку виконувати ці функції паралельно з нами будуть органи місцевого самоврядування. Поступово процес поширюватиметься на об’єднані територіальні громади, які будуть обслуговувати своїх громадян. Зрештою залишиться тільки обласний РАЦС з функцією видачі дублікатів документів, щоб не було зловживань.


Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу rvnews.rv.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер і долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук.
Джерело: RvNews