Що робити аби спадщина не стала проблемою?

Консультують спеціалісти Міністерства юстиції

14.09.2017 07:15   Джерело: RvNews
Опубліковано : Людмила Марчук

Питання отримання спадщини залишається одним із найактуальніших. Із цим рано чи пізно стикаються всі. Водночас доволі часто виникають проблемні питання. Наприклад, після смерті матері залишився будинок, на який немає жодних документів. Ситуацію ускладнює і відсутність заповіту. Що робити у такому випадку? У який суд потрібно звертатися і скільки це коштуватиме? Як правильно діяти за таких обставин, у рамках проекту «Я МАЮ ПРАВО!», пояснюють спеціалісти Міністерства юстиції.

Спадкування – це перехід прав та обов'язків (спадщини) від особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її.

До складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину.

Видача свідоцтва про право на спадщину, на майно, право власності, яке підлягає державній реєстрації, проводиться нотаріусом. Для цього спадкоємець має подати документи, які посвідчують право власності спадкодавця на відповідне майно.

Разом з тим відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця права на спадщину.

Нотаріус має перевірити подані документи та дізнатися, чи немає заборон або арешту цього майна.

За відсутності у спадкоємця необхідних документів нотаріус відмовляє йому у вчиненні нотаріальної дії та роз'яснює процедуру вирішення зазначеного питання в судовому порядку.

null
Іванна Смачило. Фото з мережі Інтернет

–Справа щодо оформлення документів, що посвідчують право власності на нерухоме майно, розглядається в порядку цивільного судочинства в районних, районних у містах, міських та міськрайонних судів за місцем розташування майна, - пояснює начальник Головного територіального управління юстиції у Рівненській області Іванна Смачило. - За подання позову сплачується судовий збір у розмірі 1%. При цьому, розмір оплати не може бути меншим 40% розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу та не може перевищувати розміру 5 прожиткових мінімумів.

Ціна позову визначається, виходячи з грошової оцінки нерухомого майна. Вартість може бути зазначена в технічному паспорті на майно, або за результатом проведеної експертної оцінки.

До позовної заяви, оформленої відповідно до вимог Цивільного процесуального кодексу України, додаються докази, які обґрунтовують позовні вимоги, наприклад, свідоцтво про смерть спадкодавця; архівні довідки чи витяги з рішень сільської ради про надання земельної ділянки; дозвіл на будівництво будинку; довідка виконавчого комітету сільської ради депутатів трудящих; записи у погосподарських книгах; реєстрація місця проживання спадкодавця у будинку за паспортом; технічний паспорт на будинок; сплата за комунальні послуги; документи з колгоспу про відведення в установленому порядку земельної ділянки під забудову тощо.

null
Павло Петренко. Фото з мережі Інтернет

– Цивільна справа розглядається судом протягом розумного строку, але не більше 2 місяців з дня відкриття провадження справі. Але на сьогоднішній день оформити право власності на житловий будинок в порядку спадкування можливо не тільки в судовому порядку, – коментує Міністр юстиції України Павло Петренко.

Так спадкоємець може подати заяву та документи, необхідні для відповідної реєстрації, що підтверджують набуття спадкодавцем права власності на нерухоме майно (це може бути, наприклад, виписка з погосподарської книги), витяг із Спадкового реєстру про наявність заведеної спадкової справи та документ, що містить відомості про склад спадкоємців, виданий нотаріусом чи уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, якими заведено відповідну спадкову справу.

З заявою про реєстрацію прав власності на житловий будинок можна звернутися до будь-якого реєстратора (нотаріуса) в межах області. В такому випадку право власності на житловий будинок, що належав матері, буде зареєстровано за матір’ю (померлою). Після чого, на підставі відомостей з Державного реєстру прав, нотаріус має можливість видати Свідоцтво про право на спадщину.

За додатковою консультацією ви можете звертатися у Рівненську юстицію за адресою, м. Рівне, вул. Замкова, 29, тел./факс: (0362) 63-40-46, e-mail:  info@rv.minjust.gov.ua, www.facebook.com/rivnejust.


Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу rvnews.rv.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер і долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук.
Джерело: RvNews