Під Новий рік українцям привалить «щастя»
Діятимуть нові закони про акцизи на авто та пільги для «євробляхерів». Але дали пільги - не забули й про штрафи...
Автор : Людмила Марчук
Захоплені кораблі, полонення моряків, а затим запровадження воєнного стану та негайний призов на масштабні навчальні збори військових запасу першої черги... Ці теми самі по собі витіснили на другий, а то й п'ятий план теми побутові, як-то підвищення ціни на газ чи той же скандал із розмитненням автомобілів на євро номерах.
Звісно, те, що треба готуватися до вторгнення Путіна, для українців страшніше, ніж нові закони про акцизи на авто та «євробляхи». Не всі ж їх ввозять. Багатьом взагалі ніякі авто не світять. Тут би якось від платні до платні вижити, аби діти голодні не були.
«Щастя» під ялинку
Так от, нагадаємо тим, кому це цікаво щодо автомобілів: нардепи таки пішли своєму незаможному народові назустріч. Законопроект 8488 вносить зміни до Митного кодексу та деяких законодавчих актів щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України.
Вартість акцизу для вживаних автомобілів тепер зменшена в рази. Дозволено навіть норму, яка була заборонена Угодою про асоціацію з ЄС. Тобто можна ввозити до України машини старші п'яти років і з екологічністю нижче Євро-5.
Спростили також і формулу розрахунку платежів: вона залежить від об'єму двигуна та віку машини. Раніше вік не враховувався: для нових автомобілів платіж був 5% від вартості машини, для вживаних не старше п'яти років – 10%, а для ввезених з ЄС – 7,5%. Тож тепер розмитнити вживану машину виходить вигідніше, ніж купити таке ж авто, але вже зареєстроване в Україні.
Варто згадати і про те, що з моменту набуття законом чинності вводиться пільговий період в 90 днів, протягом якого можна сплатити 50% вартості платежу. А протягом 180 днів розмитнити за повну вартість, але без штрафів.
Проте, не поспішайте, панове, сильно з цього приводу радіти, бо є ще дещо, що змушує добре подумати, перш ніж ввозити авто з-за кордону. Так от: за прострочення транзитного ввезення на 10-20 діб ви сплатите штраф 8500 грн. А коли прострочка сягне 20-30 діб – сплатите 85 тис. грн. Коли ж більше 30 діб, або при "втраті" автомобіля – 170 тис. грн.
Розглянемо питання про штрафи дещо детальніше.
Чому не варто радіти?
По-перше, вводяться обмеження на кількість авто, які можна ввозити без так званого "грошового забезпечення". Так, без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення нерезидент зможе лише одне авто.
Ввезення наступних транспортних засобів передбачає наявність гарантії. Гарантом може виступити фінансова установа, яка візьме на себе зобов’язання сплатити суму всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезено. Важливо пам’ятати і про те, що при розмитненні авто ви сплатите не просто акциз. Це лиш один із платежів. Щоб завезти іномарку в Україну, треба сплатити також ПДВ (20% від вартості авто), ввізне мито (5-10% від вартості) та збір до Пенсійного фонду (3-5% від вартості). Разом буде близько 30% від вартості.
По-друге, особа, яка ввезла в Україну авто в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розукомплектовувати його.
Також їй заборонятиметься використання такої машини в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі.
За порушення встановлених правил передбачено штраф — 34 тис. грн.
По третє, будь-яка інша особа, яка всупереч встановленим правилам, отримає транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження чи використовуватиме таке авто в підприємницькій діяльності, для отримання доходу, також буде оштрафована.
Перша фіксація зазначених порушень працівниками поліції передбачає стягнення з порушника 8,5 тис грн, повторна фіксація — 17 тисяч грн, позбавлення права керування на один рік та оплатне вилучення авто за рахунок порушника.
По-четверте, за недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники також мають сплатити штрафи, розміри яких будуть залежати від кількості днів перевищення встановлених строків.
За один день прострочення вивезення транзитного авто з порушника буде стягнуто 170 грн, а за три дні відтермінування вивезення тимчасово ввезеної машини — 850 грн.
Зайвий місяць перебування такого авто в Україні коштуватиме порушнику 170 тис. грн або навіть транспортного засобу, який може бути конфіскований за рішенням суду.
В законопроекті також прописані правила взаємодії підрозділів органу доходів і зборів, Державної прикордонної служби та Нацполіції. Якщо дозволений строк перебування іноземного авто в Україні сплив, а машина так і не була вивезена, митник повинен повідомити інші органи про вчинення правопорушення.
Отримавши повідомлення, поліцейські мають пильніше відслідковувати таке авто на дорогах, а прикордонники, в свою чергу, повинні не допустити перетину кордону особою, яка ввезла його без сплати відповідних штрафів.
Крім того, Нацполіція отримає право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією на відповідність особі, яка його ввезла. Якщо за кермом буде інша особа, поліцейський може накласти на водія відповідний штраф і повідомити про порушення митних правил митницю.
Важливо, що протокол про порушення, може бути складений митником за відсутності порушника, і вручений йому під час виїзду з України.
Ось про такі правила повідомляють інтернет-джерела.
Чи варто боротися з людьми? Може краще дати їм альтернативу?
Дай, думаю, пройдуся між живими людьми, спитаю, що вони про це думають. Проте наші люди тепер усього бояться. Як побачать в руках фотоапарат чи диктофон, то окрім «не знаю», «не чув», «не скажу» мало що скажуть. Проте мені на цей раз пощастило.
Спілкуюся з експертом від народу, як його захотілося назвати, підприємцем Торгового Центру-Д Сергієм С. (Зі скромності прізвища попросив не називати)
– Чи розмитнювали Ви автомобіль? Коли і як це було? Скільки Вам це коштувало?
- Так, я розмитнював автомобіль в січні місяці цього року. І саме під новий закон, за яким для громадянина України можна розмитнити, перевезти через кордон в Україну лише одну машину в рік, без права її продавати, дарувати тощо. Але це виходить дешевше. Коли раніше розмитнення такого авто коштувало 3500-3700 $, то я свою розмитнив за 1500 $.
- Що ви думаєте щодо розмитнення автомобілів, які називають «євро бляхами»?
- Вважаю, що для наших громадян розмитнення для таких авто має бути дешевшим. Адже, коли за кордоном транспорт – засіб пересування, то для нас розкіш. У нас бідний народ, не можна нас із європейцями рівняти. Ці євробляхи бодай якийсь вихід. Тож треба дати змогу людям дешевше розмитнювати ці авто. Ввели ось новий закон. І що це за норма? Чим новіше авто, тим дешевше розмитнення? Гадаю, що депутати підігнали закон під себе. Добре отак дороге авто за 30 тисяч євро за 500 євро розмитнити.
А щодо євробляхерів, то ніякого закону, ніякого урегулювання, ніякого обліку в нас немає. Ще раз наголошу: мені хочеться, щоб українці мали змогу придбати собі авто. Не подобається хіба одне: що на цих «євро бляхах» їздять малолітки-«безпредєльщики». Батьки-мажори покупували для своїх чад БМВ і вони організовують такі нічні гонки, які нерідко призводять до ДТП з трагічними наслідками. А в таких випадках, коли транспорт дешевий і ніде не зареєстрований, то його не шкода на трасі покинути та втекти. Саме тому має бути облік.
А розмитнення – це інше питання. Треба було б зразу контролювати, якусь базу створити, бодай тимчасову, щоб була якась відповідальність.
- А як було раніше?
- Людей з авто ставили на облік. За першу постановку сплачували повну суму, а за другу вже була знижка. Ці кошти йшли в бюджет. Знімалися водії з обліку без проблем. Якщо якась людина займалася тим, що приганяла автомобілі для інших, то могла на цьому заробити. Чому тепер ніхто не може заробити? Чому я собі купив авто, раптом мені щось не сподобалося й хочу його продати, то чому цього неможна дозволити? Люди наші, звісно, якось виходять із положення, за довіреністю продають, але ж це ризиковано: бо ти купив, віддав гроші, а за документами воно не є твоїм.
- А це ось дають для «євро блях» пільгове розмитнення…
- Так, це буде обходитися у півціни. Але насправді вийде більше. Це ось візьміть авто 2005 р., кажуть буде розмитнення за 1200 доларів, але доплюсовується ще й пенсійний, і акциз, і т.д. Наведу приклад. В Інтернеті читав, що представник Євромайдану по цих бляхах нарахував, що йому його Вольво-24 2005 р., яку він придбав за 4 тисячі доларів, розмитнення з податком коштуватиме 3800 тис.. Тобто, знову пообіцяли людям, що стане легше, але не довели до нас усього того, що випливе з того полегшення. Чи не задавалися Ви питанням, чому взагалі розмитнення в нас дорожчає? На всі товари? Розмитнити на Польщу, а з Польщі на Україну виходить дешевше, ніж напряму на Україну.
- Напевне, це спосіб ще трохи скубнути з народу. Борги ж перед МВФ треба якось віддавати.
- Але чому не дати людям свободу? Тоді люди мали б стимул більше заробити, більше собі дозволити купити, і податки до бюджету, пішли б із більшої кількості авто.
- Яка взагалі причина того, що так взялися за євробляхерів?
- Кажуть, що старі авто спричиняють загазованість. Але разом з тим, коли в нас так дбають про екологію, то чому дозволяють масові вирубки та вивіз лісу? Чому наше Полісся через бурштин вже знищено? Тут збитки значно більші. Непоправні. Там, де бурштин видобували – пустеля і вже ніколи нічого на тому місці не виросте.
- Усе ж про екологію треба дбати, зменшувати трохи кількість авто, бо у великих містах вже дихати нічим.
- Так, згоден. Але іншим способом. У скандинавських країнах вже переходять на екологічні двигуни, до 2020 р. відмовляться і від дизельних, і від бензинових двигунів.
- Чи могли б ви дозволити придбати собі авто в якомусь автосалоні в Україні?
- Ні. За кордоном можна придбати авто, бо там кредити дешеві, а у нас візьми кредит – у кабалу заженуть. За кордоном доступні проценти, а у нас вдвічі заплатиш. Я за те, щоб наші вітчизняні автосалони конкурували між собою, продаючи авто. Але треба, щоб ціни були доступні. А поки нема такого, то дозвольте людям приганяти авто із-за кордону. Не грабуйте ж нас на митниці.
– А що скажете щодо податку на авто?
- Я вважаю, що це взагалі хвора тема. Хай спершу дороги зроблять, а тоді беруть податок. Чому я маю за своє авто, яке я сам заправляю, ремонтую, б’ю його на поганих дорогах, ще й податок платити?
- Ви вірите, що за цього Уряду, за цього Президента щось вирішиться в цьому плані позитивно?
- Не вірю. Коли дивлюся на своїх рідних – пенсіонерів, душа кров’ю обливається. Як вони за пенсію у півтори тисячі гривень живуть. Мама починала з доярки у 14 років. І при величезному стажеві, заробила отаку пенсію. А яка перспектива у молоді? Ні роботи, ні авто придбати, ні житла. Авто має бути засобом пересування, доступним для усіх. А у нас окрім усіх сюрпризів розмитнення, ще й ціни на пальне підняли. На маршрутках - тариф підняли. Як жити? Гадаю, що не потрібно боротися з людьми. Їм треба дати альтернативу. Дати дешевше розмитнення, нехай людина бере автомобіль. Вона на ньому заробить і податки в державу сплатить.
- Але податки теж треба платити.
- Я не проти. Але хоч би для сміху показали коли, що за наші податки зробили.
Джерело: RvNews