Нотатки зі щоденника. Подорож у Томашгород – колишні Cехи (Пам'яті В.М. Павлюка)
6-го листопада 1993 р. Третій день експедиційної мандрівки
Автор : Людмила Марчук
Ми на зупинці в Рокитному. Вже стоїмо години зо три і все не хочемо втрачати надії, що хтось зглянеться на нас і підвезе до с. Томашгород, яке по-старому тут називають Сехи.
Пританцьовуючи від холоду, потихеньку наспівуємо, розповідаємо різні бувальщини, якусь мить мовчимо, а згодом, аби марно не гаяти часу, Василь Михайлович пропонує нам урок музичної грамоти. Проте завершити його ми не встигли.
Вулицею попри нас повільно йде похоронна процесія. Тихо. Без псалмоспівів. Без слів. Без голосіння. Без музики траурної. Мовчки. І лише біля церкви згодом тривожно озивається дзвін.
Сумно. Думки невеселі. Тут, на Поліській землі, з підвищеним радіаційним фоном, смерть в останні роки стала доволі частою гостею. Проте мало хто з місцевих куди виїздить. Бо куди з рідних насиджених місць? Тут так багато простору. Ліси. Болота. І простір. Будуй собі хату там, де облюбуєш місце. І все довкола своє, із дитинства звичне, рідне. Пригадалося, як Данило Ковальчук розповідав про шоферське відрядження на Кременеччину.
- І як там, – каже, – люди живуть? Такі довкола гори. Така тіснота. Ніде повернутися. Скільки там був, усе таке враження, що давить щось на мене. Ніколи б не зміг там жити. У нас найкраще.
Від роздумів відриває з’ява на порожній дорозі довгоочікуваної транспортної одиниці. Їде такий собі легковичок з будочкою, якого люди називають «чобітком». На наші дружні вимахи руками з проханням зупинитися реагує схвально – зупиняється.
- Куди?
- Та до Сехів! Але нас аж троє, – вагаємось (благо, хоч Юрка ми вже відправили попереду на «Камазі» з капустою), дивлячись на водія.
- Нічого. Сідайте, – запрошує водій. – Сідайте один на одного і будемо якось їхати. І сміється. Водій напрочуд веселий і, помітно, – добряче напідпитку. Та не стояти ж нам іще години зо три! Ми добряче замерзли.
То ж будь що буде, а ми пакуємося в кабіну. Втрьох на одне місце. Спершу залазить до кабіни Василь Михайлович, а тоді йому на руки вмощуються дві Людмили. Тіснота. Ледве влізли. Проте двері якось зачинили. Рушаємо.
- Хто ми і що в цих краях шукаємо? - Та ті, котрі співають і збирають гарні пісні, – звично та дружно повідомляємо складеною Василем Михайловичем найкоротшою і найзрозумілішою для місцевого люду відповіддю на питання, яке нам тут задають. Зі сторони водія – неабиякий подив і сміх. Машина по дорозі мчить вихилясом, то до краю вліво, то – вправо. А водію – море по коліна. Хвала Богові, що зустрічного транспорту по дорозі так і не трапилося.
- Тоді співайте! – каже веселий водій.
- А що вам найбільше до вподоби? – запитує Василь Михайлович. – Може українські народні?
- Нє – а… – розчаровує нас водій. – Я люблю пісню «Снєгопад».
Ми розгублені, бо хто з нас до кінця знає той «Снєгопад»?
- А, мо’ ше що любите? – перепитуємо.
- «Полонез Огінського» – ще більше поставив нас у незручне становище водій.
Робити нічого. Вибору нема. Починаємо десь, напевно, із середини «Снєгопад». П’яте через десяте, головне – ведемо мелодію, а слова, які не знаємо, то тягнемо мотив під ля-ля-ля. Головне, що всі добре знають приспів і звучить він у нашому виконанні ну, просто, приголомшливо!
Закінчивши «Снєгопад», з не меншим успіхом тралялякаємо «Полонез Огінського». Сміх та й годі. Зате обличчя у добряка-водія просто цвіте від задоволення. Ми всі у такий спосіб добряче розвеселилися й нагрілися. Далі вже на повній довірі й при повазі до нас як до справді таки непоганих співаків просить співати з нашого репертуару, що уміємо. А нам того тільки й треба. Співаємо наших «Голубів» і ще кілька пісень. Усім весело. Сміх і пісні. Пісні і сміх. Так не зчулися, як доїхали до Сехів. Бачимо, стоїть на дорозі наш Юрко Ковальчук, а поруч Руслана, наша знаменита співачка, що зустрілася нам у перший день експедиції в Рокитному. Це ж треба! Довгенько б ми інакше шукали її хату!
Вступаємо до хати. Дитя в колисці. Допитливе. Очі сірі, мамині. І роздивляються нас усіх пильно-пильно. Свекруха на ліжкові, обіпершись на подушки, однією рукою поколихує колиску. Змарніле, восково жовте обличчя, з відтінком потустороннього… Нездоровий блиск чорних очей з виразом туги і жалю за безповоротно втраченим повнокровним життям.
На столі – пироги гіркою. Скрізь усе висяює чистотою. Куди не кинь оком – всюди видно працю невсипущих Русланиних рук. От що то душа і натура цільна!
Через хвилин десять ми вже покидаємо цю гостинну хату. Руслана веде нас до своєї сестри, куди мають посходитися і сільські носії фольклорної спадщини.
Новий, недавно споруджений будинок. Запах свіжого дерева і свіжої фарби. Скрізь видно руку майстра і доброго господаря. Хата прикрашена різьбленими по дереву картинами. Малюнки олівцем в альбомі також вражають. Все зроблено добротно, гарно, а головне – з любов’ю. На кухні – набір прикрашених різьбленим орнаментом дерев’яних дощечок. На кожній – орнамент в одному стилі, але інакший. Власноруч змайстровані господарем усі кухонні шафки. На дверцятах – також різьблений орнамент. Без зайвої пишноти. У жодній кімнаті нема нічого зайвого. Хата велика, простора, чиста та так і висяює рукотворними витворами народного мистецтва – різьбленням, картинами, вишивками.
Молодий чоловік, господар дому, випускник інституту культури, вчителює, читає в місцевій школі музику та історію. Дружина – завідувачка сільським клубом. Привітні, усміхнені, вродливі молоді обличчя. У щілинці дверей дві пари допитливих дитячих очей. Проте не заходять. Видно, що наказано. У просторій новій оселі діти мають свою кімнату.
Запрошують вечеряти. Стіл накритий чистою скатертиною, у всьому відчувається смак. Варена картопля, вінегрет, голубці. А головне – Русланина словесна приправа:
- Вібачайте, коб була мука, то наварілі б вареникув… Алє нема й сиру… – розводить руками.
Це треба бачити й чути. Усі від Русланиних слів і жесту регочуться до сліз.
Чого не змогли забрати у наших людей усілякі зайди, то це почуття гумору, уміння підтримувати себе навіть у найскрутнішій ситуації. А заодно й кожного ближнього.
Поки ми вечеряємо, потроху починають сходитися жінки. Одна з них у гарній вишиванці.
- А що, – каже, – йду наших пєсень сьпєваті, то треба по-українському вбратіса.
Співали різне. Найбільше тужливих – про гірку долю жіночу, про подружню зраду та лиху свекруху. Деякі пісні було нелегко пригадати. Пригадують на прохання Василя Михайловича по рядку. По слову. Бо коли ж вони отак збиралися? Веснянки ще як співали дівчатами, то більше й не доводилося. Та щось у пам’яті цього покоління шести- та сімдесятирічних таки збереглося. А от наступні покоління замовкли. Чи заспівають вони коли своїх пісень? Не чужих – із телевізора чи магнітофона, а справіку своїх?! Хто зна.
У мене та студентів мало експедиційного досвіду. Тож завдячуємо Василеві Михайловичу за організацію цієї експедиції і за те, що на кожному кроці, у кожному новому гурті сільських берегинь ми у нього вчимося. Він шанобливо та ввічливо, а головне – професійно веде з людьми діалог, просить пригадати те, що співали навесні, як були молодими. Знаючи народні звичаї, наштовхує на цікаві деталі, з яких ниточка народної пам’яті поволі видлубується і згодом клубочок розкручується далі й далі…
Згадують наші берегині цінні деталі і про те, як водили хороводи навесні, і які пісні співали в Петрівку, як жнивували, як колядували, з якими атрибутами ходили. Найбільше знають і співають весілля і тут зринає безліч варіантів. У кожному селі весілля співають по-своєму. Василь Михайлович тішиться цим немов дитина. Коли ж заводять банальщину, типу – «желтая роза – разлука, красная роза – любовь…», він делікатно зупиняє співаків і вкотре терпеливо пояснює, що саме з народного репертуару є істинною цінністю…
До кінця у співі розійшлися всі, позбулися ніяковості, заспівали весільних до скоку, посхоплювалися з місць і давай притупувати. Так перекинулися з пісні до танцю, пригадали ті танки, що витанцьовували колись замолоду. А це і «Шир», і «Краков’як», і «Полька». Довелося шкодувати за відсутністю відеокамери. Та й фотоапарата також. Із технічного оснащення – у нас лише касетні магнітофони. У кожного в наплічнику по декілька запасних касет. Студенти наші сидять із записниками та ручками. Пишуть слова пісень, аби потім, розшифровуючи з плівки на слух, все почути та правильно відтворити. Час від часу перепитуємо значення якогось слова. Адже діалект поліський для вихідців із інших регіонів України – неначе інша мова.
Прибув і наш, персональний на сьогодні водій, що пообіцяв сьогодні забрати нас назад до Рокитного. То ж тому, хто любить «Снєгопад», випала неабияка нагода переконатися, що українська народна пісенна культура – це велике багатство, яке треба знати і вивчати! Треба було бачити вже протверезіле обличчя цього добряка, яке розпливлося від емоційної насолоди й задоволення. В очах було захоплення. Звісно, коли ми висловили стривоженість з приводу того, що затримуємо його, він категорично замахав руками:
- Ні-ні-ні. Та у мене часу – хоч до рання!
Завершилося усе сехівське дійство демонстрацією російських частівок із репертуару Воронезького народного хору у виконанні його головної солістки. Певно, була на те Божа воля, аби цей непересічний талант повернуто було на землю батьківську. Душа ж бо у дівчини українська. І характер. І говірка… З її уст поліська говірка звучить так мило й природно, що усі ми за час спілкування з Русланою, щиро полюбили цю мову. Зачудувалися поліщуками, їхньою манерою говорити, їхніми піснями та розлогістю їх виконання. Полюбили цих простих людей і за їхню непідробну щирість, відкритість душі, гостинність і повагу до гостя (хто б він не був) та їхню дивовижну, майже дитинну наївність. Який усе-таки багатий наш народ своїм розмаїттям, крайовим колоритом!
Тож нехай Руслана тут, на батьківщині своїй малій буде керівником фольклорного колективу, його солісткою, а по неділях умілим регентом церковного хору… Така багата натура захопить людей, підніме їх дух, організує, змусить піднятися над буденщиною. І заспіває, відродиться у пісні та у звичаї цей споконвіку багатий духовною спадщиною край.
На нас ще чекала весела дорога до Рокитного. Робити було нічого – усім до кабіни вже не вміститися. Тож Василь Михайлович з Юрком залазять до фургона, а ми з Людмилою біля водія, у кабіні. Всю дорогу наш добряк-водій просив нас співати ще й ще. То, може, й добру справу зробили ми піснею? Вже прихилили людину до свого коріння, бо ж родом західняк, із Тернопільщини…
А в Рокитному чекала на нас ще одна несподіванка. Нас запрошено ще до однієї родини, з якої також колись навчалася у нашому інституті студентка.
Пора надто пізня, але відмова не приймається, бо коли ще випаде така нагода? На завтра ж бо у нас інший план. Вся експедиція спланована по годинах, основою всіх наших зустрічей є випускники чи учні Василя Михайловича, діти «Горини».
Вперше бачу цих людей. А враження – наче ми знайомі сто літ. Проста невимушена атмосфера. Мати з донькою біля Василя Михайловича, як біля найближчої, найріднішої рідні забігали, заметушились, накриваючи на стіл і дарма було відмовлятися, що ми не голодні, бо в поліському краї на таке не зважають. Коли ти поважаєш господарів, то мусиш зважити на їхню гостинність, коли не випити, то бодай пригубити з ними чарчину, пригоститися нехитрими наїдками… Відтоді будеш для них не просто випадково захожим, а своїм… У поліщуків ті, котрі бодай раз розділили хліб-сіль, вже й побраталися. Зустрінешся з ними деінде, в яких завгодно обставинах, – приймуть немов рідного, обігріють і розділять пополам навіть останній шматок хліба.
Згодом власний експедиційний досвід переконав, що добріших і щиріших від поліщуків в усій Україні годі знайти. Навіть коли ти забрів у абсолютно чуже село, де у тебе немає жодного знайомого, – без прихистку, або голодним ніколи не залишишся. Тебе нагодують, знайдуть місце для ночівлі, дадуть у дорогу полудень, а то ще й підводу чи машину організують та завезуть, куди тобі необхідно. Навіть найжорстокіші репресії, коли на «білі ведмеді» (так у народі називають сталінські висилки на Північ) в 40-50-х роках з поліських сіл повивозили цілими родинами по півсела, не витравили в людях людського. І це відрадно.
- Але ж ми не їсти до Вас прийшли, а пісень слухати, – відповідає на запросини до столу Василь Михайлович.
Проте всі знають, що без столу ніяк не можна. Господині – матір і донька, – посміхаються. А в очах вже блиснули іскорки непереборного бажання поспівати. Адже ця родина, як і Ковальчуки, не мислить себе без пісні. Господиня цього дому, Маня Котюк, перша «пудводчица»(та, що веде першим сопрано) на селі та ще й до того ж – неабияка майстриня. Її хата так і мигтить вишивками.
Очі мимоволі зупиняються на величезному, на всю стіну, вишиваному килимові, що милує зір зеленню поліського краєвиду, голубизною неба та яскравими барвами чудового національного вбрання у зображених на фоні природи парубка та дівчини. Ось у кого треба вчитися любити свій край, свою пісню, свою народну культуру. У таких, на перший погляд звичайних, непримітних, але таких щирих, одухотворених внутрішньою материнською красою, наших сільських Берегинь. Бо хто ж, як не вони, зберегли , від тотального винищення нашу духовну культуру, традицію, хто, як не вони, оберігали дітей своїх і увесь рід від духовного розтління, опустошення, винародовлення, понад усе свято шануючи моральні норми й цінності, передані у спадок батьками, дідами й прадідами.
Поруч Марії, її донька Ніна – недавня студентка нашої кафедри фольклору і народного співу, студентка-горинянка, вихованка Василя Михайловича. Зустрілися немов найближча рідня. Море запитань. Про «Горину» й горинян, різні інститутські новини. Ніна вийшла заміж і перевелася на навчання до Волинського університету (м. Луцьк). Новий колектив, нове коло друзів, власна молода сім’я. Та за чим їй найбільше жаль, – то таки за «Гориною». Переглядаємо фотознімки у студентському альбомі, де Ніна у складі «Горини». Пам’ятні поїздки. І річкою спогади.
Василь Михайлович – у колі уваги й особливої шани. Та як же без пісні? До голосів матері та тітки Марії Ковальчук – дзвінким джерельцем долучається молодий голос Ніни. Так злагоджено й рівно виводять. Відчувається, що співати разом їм не первина. Серед пісень є одна, що складена самою господинею, Марією Котюк. Жінка цим пишається, бо пісня ця стала улюбленою, багато людей її перейняли і полетіла вона світом. Ніна завезла той витвір маминої душі до Луцька і вже там її студенти співають.
Дивишся на недавню учасницю «Горини» і теплом огортає душу оця її любов до маминої пісні, шана до правічних святинь. Побільше б у нас було таких молодих людей.
Ночі залишилось лишень дві години перед досвітком. Проте не спалося. В голові калейдоскоп вражень і думок.
Джерело: RvNews