Ризики і тенденції закупівель Рівненського ШЕУ у 2017-му році
Автор : Таня Костенко
У цьому році активісти ГО "Сівітас" розпочинають цикл аналітичних публікацій про публічні закупівлі комунальних підприємств Рівненщини. Першу з них присвячено Рівненському шляхово-експлуатаційному управлінню автомобільних доріг (КП Рівненське ШЕУ).
Метою моніторингу є виявлення корупційних ризиків та порушень законодавства при організації публічних закупівель. Не менш важливим є і напрацювання рекомендацій, які послаблять або усунуть виявлені корупційні ризики. Оскільки комунальні підприємства є власністю міської громади, кожен рівнянин має право ознайомитися із ефективністю і прозорістю їхньої роботи. Тому ознайомлення громадськості із результатами моніторингу є третім вагомим компонентом мети наших досліджень.
У процесі моніторингу ми застосовували такі критерії:
1) Аналіз процедур, які використовував замовник у 2017 р.: звіти про укладені договори / допорогові закупівлі через аукціон у системі ProZorro / відкриті торги / переговорна процедура / конкурентний діалог. Найбільш поширеною серед усіх процедур є відкриті торги. Це конкурентна процедура, яка відбувається через аукціон у системі ProZorro. Замовник також за власним бажанням може використовувати ProZorro для допорогових закупівель. Переговорна процедура є неконкурентною та може бути використана як виняток у випадках, передбачених діючим законодавством. У випадку, коли замовник на власний розсуд обирає компанію, яка продаватиме йому товари, роботи та послуги, він лише оприлюднює звіт про укладений договір.
2) Визначення топ-5 предметів закупівель комунального підприємства у 2017 році. При дослідженні предметів закупівель ми враховували: коректність визначення коду CPV, правильність визначення типу закупівлі (товари / роботи / послуги) та вибору її процедури.
3) Визначення топ-5 учасників, які найчастіше перемагали у замовника та топ-5 учасників, які уклали із замовником контракти на найбільші суми.
4) Аналіз тендерної документації на предмет виявлення можливих порушень.
5) Аналіз розгляду тендерних пропозицій під час відкритих торгів на предмет дискримінації учасників.
Скільки коштів отримало ШЕУ у 2017 році
На основі здійсненого аналізу публічних закупівель КП Рівненське ШЕУ за 2017 рік було встановлено: комунальне підприємство більшість фінансування отримує із бюджету Рівненської міської ради.
Переважну частину коштів воно одержує від Управління житлово-комунального господарства Рівного (УЖКГ). За даними аналітичного модуля Clarity-project ШЕУ має 191 контракт із УЖКГ на суму понад 114 630 000,00 гривень.
Відзначимо, що фінансування, яке комунальне підприємство отримує через процедури публічних закупівель, постійно зростає починаючи з 2014 року.
У 2017 р. комунальне підприємство отримало на державних закупівлях 76 010 352,00 гривень. Із них на суму 34 532 117,00 ШЕУ організовувало власні тендери. Вартість переможних пропозицій за їх результатами склала 33 395 378,00 гривень (близько 3% економії коштів).
Інформація про процедури, які використовував замовник
У процесі організації публічних закупівель у 2017 р. комунальне підприємство використовувало такі процедури:
1.Відкриті торги – закупівля 15-ти лотів загальною вартістю 19 438 796,00 (економія – 5%, (1 124 631,00 гривень).
2.Процедура звітування про укладений договір – 116 лотів на суму 12 306 290,00.
3.Переговорна процедура – 2 лоти на суму 1 562 400,00.
4.Допорогові закупівлі з проведенням аукціону – 1 лот на суму 100 000,00 (12% економії за результатами закупівлі).
Отже, у 2017 році закупівлі на найбільшу суму відбувалися із використанням процедури відкриті торги. У результаті їх застосування, комунальне підприємство досягло економії коштів 5%.
Водночас, аукціон через систему ProZorro при допорогових закупівлях використовувався лише один раз. Але показники промовисті – за його результатами підприємство змогло зекономити 12% виділених коштів.
Це ще раз доводить – допорогові закупівлі є корисним і необхідним інструментом. Він дозволяє здійснювати публічні закупівлі із максимальною прозорістю та ефективністю. При цьому є й додатковий бонус – економія бюджетних коштів.
Однак, на другому місці за сумарною кількістю витрат у замовника фігурує вже максимально непрозора система закупівель – звіт про укладений договір.
За цією процедурою комунальне підприємство здійснило закупівлі на суму 12 306 290,00 гривень.
Вдаючись до неї, замовник на власний розсуд обирав підприємства, які продаватимуть йому товари, роботи та послуги. Про критерії, які застосовувалися під час такого вибору, можна лише здогадуватися.
Ми перевірили кінцевих бенефеціарних власників цих підприємств та їх керівників через бази даних е-декларацій. Потенційних конфліктів інтересів не виявлено.
До переговорної процедури замовник вдався лише двічі – при купівлі електроенергії та розподілу газу.
За результатами перевірки цих закупівель ми встановили, що замовник надав чітке обґрунтування застосуванню цієї процедури закупівлі відповідно Закону України «Про публічні закупівлі».
Топ-5 предметів закупівель
Серед топ-5 предметів закупівель до групи найбільшого ризику відносимо роботи та послуги, що на другому місці за розміром витрачених коштів. Їх CPV код – ДК 021:2015: 44160000-9 – магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби.
Максимально широке визначення коду CPV дозволило КП Рівненське ШЕУ включити до нього як послуги, так і роботи. Відзначимо, що їх закупівлю здійснено із використанням максимально непрозорої процедури звіту про укладений договір.
Серед переліку послуг за вищезазначеним кодом – поточні ремонти вулиць і прибудинкових територій (див. Додаток 1). Кошти на ці послуги комунальне підприємство отримало від УЖКГ. Останнє, при цьому, застосувало все ту ж непрозору систему звітів про укладені договори.
Кожен із договорів підряду на плановий ремонт рівненських вулиць у 2017 р. було укладено на суму менше 200 тисяч гривень.
Однотипність закупівель цих послуг (плановий ремонт вулиць та прибудинкових територій) протягом 2017 р. дає підстави припускати про можливе уникнення керівництвом УЖКГ відкритих торгів.
При субпідрядній закупівлі планових ремонтів доріг та прибудинкових територій, ШЕУ уклало договори із двома підприємствами – ТзОВ «Якість і будівництво» та ТзОВ «Юніотрансбілдінг». Обидва відносяться до групи ризику. Вони отримують замовлення на державних закупівлях майже виключно від КП ШЕУ.
ТзОВ «Якість і будівництво»: компанія, яка відремонтувала 29 вулиць Рівного
ТзОВ «Якість і будівництво» має 33 контракти на загальну суму 3 573 827,61 гривень. Із них – 29 контрактів на суму 2 357 038,83 укладених із КП Рівненське ШЕУ.
Це 66% від усього прибутку, отриманого ТзОВ «Якість і будівництво» на державних закупівлях.
Серед інших замовників, з якими компанія має контракти:
-управління архітектури, будівництва та земельних питань Дубенської міської ради (1 угода на суму 727 106,00 грн.);
-Зорянська сільська рада (3 угоди на суму 489 628,78 гривень).
Компанія жодного разу не брала участі у відкритих торгах. Всі угоди з замовниками вона уклала на субпідрядній основі. ТзОВ «Якість і будівництво» також не має жодної угоди на державних закупівлях із замовниками поза Рівненською областю.
Публічні закупівлі ТзОВ «Якість і будівництво». Скріншот із сайту Скріншот із сайту Clarity-project
За даними аналітичної системи YouControl у 2016-2017 рр. компанія отримувала прибутки майже виключно на державних закупівлях. Цей факт також відносимо до факторів ризику.
Доходи ТзОВ «Якість і будівництво». Скріншот із аналітичної системиYouControl
Занадто швидке зростання прибутків ТзОВ «Якість і будівництво». Скріншот із аналітичної системи YouControl
ТзОВ «Якість і будівництво» також фігурувало у судових справах із підозрами на здійснення фіктивних безтоварних розрахунків з іншими підприємствами:
– Справа № 569/4152/13-к Рівненського міського суду (справа проти директора ТзОВ «Регіональні комунальні системи», ПП «Модена» та ПМП «Спецрембуд»). Виправдальний вирок від 14 березня 2016 року. Рівненський міський суд фіктивних безтоварних розрахунків не виявив.
– Справа №817/694/16 Рівненського окружного адміністративного суду (позов КП Рівненське ШЕУ до Державної податкової інспекції у м. Рівному ГУ ДФС у Рівненській області). Повне задоволення позову згідно Постанови суду від 15 березня 2017 року. Відповідно до рішення суду, фіктивних безтоварних розрахунків між КП Рівненським ШЕУ та ТзОВ «Якість і будівництво» не виявлено.
Компанія з Дніпра ремонтує вулиці Рівного
На другому місці за кількістю договорів субпідряду на виконання послуг із планового ремонту вулиць перебуває ТзОВ «Юніотрансбілдінг».
У 2017 р. компанія уклала 14 договорів субпідряду із КП Рівненське ШЕУ загальною вартістю 1 030 652,48 гривень (детальніше див. Додаток 1). Жодних інших контрактів у сфері публічних закупівель ТзОВ «Юніотрансбілдінг» немає.
ТзОВ «Юніотрансбілдінг» має субпідрядні договори лише з КП Рівненське ШЕУ. Скріншот із сайту Clarity-project.
За даними аналітичної системи YouControl ці субпідрядні договори із ШЕУ були єдиним прибутком підприємства у 2017 році.
Доходи ТзОВ «Юніотрансбілдінг». Скріншот із аналітичної системиYouControl
Аналіз субпідрядних договорів, укладених ТзОВ «Юніотрансбілдінг» із КП Рівненське ШЕУ засвідчує: компанія у 2017 році виконувала 14 поточних ремонтів доріг у м. Рівне.
Дещо дивує вказана у договорах юридична адреса компанії – Дніпропетровська область, м. Дніпро, Проспект Пушкіна, 1, квартира 29. Кінцеві ж бенефеціарні власники компанії за даними ЄДР – Веремієнко Віталій Володимирович та Немов Михайло Миколайович – зареєстровані у містах Київ та Хмельницький.
Той факт, що дороги у м. Рівному ремонтувала компанія із реєстрацією у м. Дніпро (не маючи жодних інших договорів у сфері публічних закупівель окрім укладених із рівненським ШЕУ) та власники якої зареєстровані в м. Києві та м. Хмельницькому також відносимо до факторів ризику.
Топ 3 учасників, які найчастіше перемагали на відкритих торгах КП Рівненське ШЕУ у 2017 році
(Детальніше див. Додаток 2)
За результатами аналізу ми встановили, що лише 3 компанії у 2017 році більше одного разу перемагали на відкритих торгах ШЕУ.
Про фактори ризику і потенційно можливу змову під час тендерів за участі однієї із них – ТзОВ «Торгівельний дім «Євротлубпласт» – нами було опубліковано окреме розслідування.
ТОВ ТД Будшляхмарш останніх кілька років заробляє майже виключно на публічних закупівлях. Компанія має контракти із державними й комунальними суб’єктами господарювання в усіх областях України.
Серйозних зауважень до 2-х тендерів ШЕУ, у яких ТОВ ТД Будшляхмарш здобуло перемогу, не виникло.
Участь ТОВ ТД Будшляхмарш на державних закупівлях. Скріншот із аналітичної системи YouControl
Третього ж переможця тендерів КП Рівненське ШЕУ – ТзОВ «Інвесттрансбуд-М» – відносимо до групи ризику.
Ця компанія має договори у сфері публічних закупівель лише з ШЕУ. За даними аналітичної системи YouControl у 2017 році підприємство отримувало прибуток майже виключно на виконанні цих договорів.
Топ 5 учасників, які мали договори на найбільші суми із КП Рівненське ШЕУ у 2017 році
(Детальніше див. Додаток 3)
Як бачимо з таблиці, ТзОВ «Якість і будівництво» (у взаємодії з яким вище відзначено чи не найбільше ризиків) посідає 5-те місце за вартістю укладених контрактів із ШЕУ.
Розглянувши ТОП-5 компаній, які у 2017 р. мали із ШЕУ укладені договори на найбільші суми, ми встановили: серед нових фігурантів з’являються ТзОВ «Логістик машинері» та ТзОВ Будівельно-монтажне управління «Промжитлобуд – 2» (ТзОВ БМУ «Промжитлобуд – 2»).
ТзОВ «Логістик машинері» у 2017 р. також отримало свій основний дохід на публічних закупівлях. Компанія постачає товари до низки областей України.
А от ТзОВ БМУ «Промжитлобуд – 2» співпрацює лише з КП Житомиртеплокомуненерго і КП Рівненське ШЕУ.
У 2017 р. компанія виграла тендер ШЕУ на реконструкцію гаража по вулиці Данила Галицького, 25 в. Серед ризик-факторів цього тендеру відзначимо: під час аукціону компанії-конкуренти ТзОВ БМУ «Промжитлобуд – 2» не стали понижувати свої цінові пропозиції.
Насамкінець наведемо дані щодо публічних закупівель КП Рівненське ШЕУ, автоматично генеровані модулем аналітики bipro.prozorro.org.
Кількість (не)виконаних договорів КП Рівненське ШЕУ. Скріншот із bipro.prozorro.org
Кількість договорів КП Рівненське ШЕУ зі змінами. Скріншот із bipro.prozorro.org
Висновки
Здійснений аналіз публічних закупівель ШЕУ у 2017 році дає підстави висновувати про такі ризики:
1) Значну кількість закупівель підприємство здійснило через не надто прозору процедуру – звіт про укладений договір.
2) Як наслідок – низька економія коштів на закупівлях (3% за 2017 рік).
3) Майже відсутні допорогові закупівлі (окрім однієї). Отже п. 2 та п. 3 Розпорядження міського голови «Про затвердження Порядку придбання товарів і послуг із застосуванням системи електронних закупівель» від 01.08.2016 року №650 не виконуються.
4) Виявлено велику кількість субпідрядних договорів із двома компаніями, які майже або взагалі не мають контрактів з іншими підприємствами у сфері публічних.
Це підштовхує до висновків – КП ШЕУ належить до групи комунальних підприємств із підвищеними корупційними ризиками.
При цьому підприємство отримує найбільше фінансування із міського бюджету через УЖКГ – 191 закупівля на 114 мільйонів гривень за період 2016-2018 років.
Для порівняння КП Міськсвітло, яке є другим у переліку за розмірами фінансування від УЖКГ, отримало на публічних закупівлях цього замовника за вищеозначений період лише 41 мільйон гривень.
Такий стан речей зумовлює необхідність нагальних змін у функціонуванні КП Рівненське ШЕУ з метою підвищення прозорості його публічних закупівель.
Джерело: RvNews