У Рівному встановив рекорд України чотирирічний Михайлик Парфенюк
Це не так інтерв’ю, як просто розмова двох незвичайних людей. Наш кореспондент Олена Медведєва, яка відома в Рівному й усій Україні своїми унікальними вишиваними книгами, розмовляла з маленьким рівнянином, який у чотири роки встановив рекорд – за 15 хвилин ідентифікував 235 автомобільних марок. Це інтерв’ю – також свого роду рекорд, бо навряд чи хто коли з журналістів світу брав інтерв’ю в чотирирічної дитини.
Опубліковано : Олена Медведєва
Зізнаюся чесно, йдучи пізно увечері, а саме о 19.30 додому до Парфенюків, я трохи побоювалася. По-перше, у мене було заплановане інтерв’ю з маленьким хлопчиком, якому виповнилося лише чотири роки. По-друге, ця дитина рекордсмен зі знання емблем автомобілів (небагато-немало – Михайликом було ідентифіковано 235 автомобільних марки за 15 хвилин часу!), а це не зовсім моя тема. І по-третє – ми з ним абсолютно незнайомі. Мене ще на порозі могло очікувати фіаско… Однак мене зустріла усміхнена, зовсім не стомлена, надзвичайно комунікабельна, добра та вражаюче інтелектуальна дитина – Михайло Парфенюк.
- А я бачила твій кольоровий садок, – сказала я, знімаючи пальто у коридорі.
– А, – кивнув Михайлик, – то стіни такі розфарбовані…
- Непогано хтось розмалював. Не ти випадково?
– Ні, – засміявся він. – Вони ж високі!
Через кілька хвилин ми вже сиділи у Михайликовій кімнаті, шукали на моєму телефоні опцію «Режим польоту», щоби вимкнути його, аби ніхто нам не заважав, і я показувала хлопчику, як диктофон на тому ж телефоні «малює» наші голоси.
- Тобі як більше подобається: коли на тебе кажуть Міша чи Михайлик?
– Міша.
– Домовилися, я теж намагатимуся тебе так кликати. У мене в сумці є для тебе подарунки… Ось брелок зі слоником до твоєї майбутньої машини.
– У мене буде «Dodge Viper».
– Нехай так і буде. А яка вона?
– Зі змією.
Гаразд. Слоник великий, то і машина має бути великою.
– Так. У мене буде позашляховик. І діти казатимуть: «Хто ж то їздить на «Dodge Viper»? А їм батьки відповідатимуть: «То дядько Михайлик!»
- Так тому і бути, дядечко Міша! Я взяла з собою ще і фотоапарат. Можна тебе сфотографувати?
– Потім.
– А що ми зробимо зараз?
– Пограємося.
– Я не проти. А в яку гру?
– У «Козацьке лото».
– Без проблем… Тільки я в дитинстві у таку гру не грала. Ти мені розкажеш про умови?
– Тут є дерев’яні бочечки із цифрами. І таблиці з цифрами. Гравець має витягувати із мішечка одна за одною бочечки і ставити їх на ті цифри, які розташовані на картці. Будь-де ставити не можна!
(Якщо ви, шановні читачі, щойно подумали, що це я «забулася» і переповіла вам умови гри дорослою літературною мовою, то ви вельми помилися! Саме так розмовляє мій чотирьохрічний респондент! Здивовані? Я теж. І це тільки початок).
Першу бочечку я витягнула під номером 13. Не до добра? Але такий номер має Михайликова група в дитячому садку «Пізнайко» міста Рівного… Окрім дитячого журналу, таку назву має і поштовий конверт – поінформував мене маленький співрозмовник. Як виявилося під час гри, то був Мішин вечір, бо йому таланило і таланило. Але під кінець гри наш рахунок вирівнявся, прийшла нічия і зазвучали (нами заспівані) фанфари!
Михайлик, окрім емблем автомобілів, ще полюбляє і цифри. 77 йому подобається найбільше! Він навіть знає, як вони звучать англійською, вміє їх додавати, віднімати. У свої 4-ри роки хлопчик знає таблицю множення до 6-ти. І вивчив її… тримаючи у руках пісочне печиво з таблицею множення!
– А коли ти почав говорити? – поцікавилася я.
– Коли у мене закінчилися усі місяці. У рік. А коли мені куплять велосипед чотирьохколісний (саме так він і вимовив) з двома боковими маленькими колесиками, то я буду кататися у парку, де відпочивають усі люди.
– А парк у Рівному?
– Так, він розташований на вулиці Чорновола.
– А ти на каруселях катався?
– Так, у парку на Степана Бандери, як їхати до хресної Ані і хресного Діми.
– А які ти каруселі любиш?
– Великі, середні, маленькі – ті, які швидко крутяться.
– А тобі більше подобаються літери чи цифри?
– Літери.
– Чому?
– Бо їх можна швидко вивчити і можна швидко читати. А ще з ними можна гратися. Як з цим світловідбивачем (одягає браслет на руку). Мені його в поліції подарували. Я там був на екскурсії з тіткою Іванкою і дядьком Віктором.
– І ти знайомився з поліцейськими?
– Так.
- І не боявся їх?
– Ні. А ще ми їздили патрулювати вулиці міста. Я сидів на задньому сидінні машини.
- А яка була марка поліцейської машини, в якій ти їздив?
– «Toyota».
– А якого кольору?
– Білого.
– І коли це було?
– Вдень. Близько першої години. І ми розвозили наліпки.
– Що то були за наліпки?
– «Надійний водій», «Водій Offline».
Мама Ярослава: – На диво, ми зустріли водія, котрий з’їхав на узбіччя, щоб розмовляти по телефону.
– Михайлику, а ти вмієш швидко відповідати на короткі запитання?
– Так.
– А чи не хотів би ти пограти зараз у цю гру «Запитання-відповіді»?
– Хотів би.
– Отже, розпочинаємо. На твою думку, з якою швидкістю стоїть довгий чорний лімузин?
– Нуль кілометрів.
– А на що тобі схожа автомобільна марка «Аudi»?
– На чотири кілечка, або на чотири бублики.
– А марка «Мercedes»?
– На одного кружечка і трикутничка.
– А «Jaguar»?
– На кота! (сміється).
– Якби це тільки почув ягуар! Він би тобі показав кота!
Мама Ярослава: - Просто ми так асоціативно вчили. (І тут Михайлик вимовляє це слово англійською).
– Яка марка автомобіля тобі подобається найбільше?
– «Chevrolet Corvette»… І «Dodge Viper».
– Чому?
– Бо у неї двоє дверей і це sport car.
– Спортивні машини тобі подобаються… А коли йдеш вулицею, звертаєш увагу на номерні знаки?
– Так.
– На що вони тобі схожі?
– На цифри і букви з правого і лівого краю.
– Якби ти зараз міг творити автомобілі, яку б машину ти змайстрував?
– «Renault Traffic»
– Чому?
– Бо…
– Бо?
– Бо… (сміємося обоє). Створив би класичну. Бо вона класна!
– А якби марки машин можна було назвати іменами тварин, птахів, комах, дерев. Як би ти назвав «Іnfiniti»?
– Сани. Санчата.
– А «Lexus» тобі на кого схожий?
- На англійську букву L.
– А «Renault» на що подібне?
– На ромб. Або на фуру.
– А «Тоyota»?
– «Тоyota» мені схожа на рака!!!
– Чи знаєш країни, де виготовляють машини?
– От «Краза» виготовляють в Україні!
– Мультфільм «Тачки» бачив?
– Навіть «Тачки – 3» дивився.
– А якою мовою був озвучений цей мультфільм?
– (Здивовано) Українською.
– Тобі коли-небудь снилися машини?
– Так.
– А як це було?
– Вони були живі і розмовляли зі мною. І спілкувалися ми. І вони розказували про те, як я їздив на слонячій машині.
– Ти не пробував складати казкові історії, у яких головні герої машини?
– Ні. Ні... Ні…
– А чи подобається тобі малювати машини?
– Так. Так! Так!
– А розфарбовувати?
– Звичайно!
– Чи знаєш ти щось про електромобілі?
– У поліції я заряджав дорослий електромобіль, допомагав вмикати шнур у розетку, щоб мобіль зарядився. 7-8 годин заряджається. І цієї зарядки вистачає на 309 км. Ті машини, що рухаються за допомогою пального, називаються «пальномобілі» (Сміється). А є такі, що працюють на пальному і електриці. То вони називаються «гібриди». А я ще вмикав червону і синю мигалки!
– Скажи, а літаючі машини бувають?
– Я не бачив таких! (дуже здивовано).
– Ти йшов вулицями Рівного і не бачив літаючої машини?
– Ні. Був тільки літак у небі…
– А на літаку літав коли-небудь?
– Ні.
– А у фільмі якомусь бачив літаючих автомобілів?
– Ні.
– То ти не дивишся фантастичних фільмів?
– Ні. Я ще ж маленький.
–А у вас є машина?
– Так. У тата.
– Що то за машина?
– «Nissan». Але вона зараз в ремонті.
– Як звати твого тата?
– Саша.
– У вашій родині хтось займається автосправою? Ще хтось має машину?
– Тато тільки.
– Ким ти будеш, коли виростеш?
– (Пауза) Водієм!
– Я в цьому і не сумнівалася. Але, можливо, це буде не основна твоя професія?
– Хочу бути ще дизайнером.
– І що ти будеш створювати?
– Стіни.
– То може ти будеш архітектором чи будівельником?
– (Пауза) Дизайнером! І буду бити молотком.
– Чудово! Чи їздиш ти на велосипеді?
– На двохколісному – ні, а на трьохколісному – так.
Мама Ярослава: – Ми з Боярки в центр так мандрували. Година часу пішла, але Михайлик таки заїхав.
– Яку першу машину купиш собі?
– Chevrolet Corvette за 300 тисяч доларів.
- Хай так і буде! От ти знаєш 253 емблеми автомобілів… А я 253 марки хмар.
– А які? (Дуже здивовано)
І тут ми почали малювати. Я зобразила усміхнену хмарину, заплакану, дощову, сумну… Михайлик зрозумів «марки» моїх хмар і запропонував намалювати снігову зі сніжинками, здивовану, перелякану… Це було захоплююче! До 253 хмарини ми не дійшли, бо багато із них вже заснули. Адже на вулиці була ніч…
– Що нині вчиш?
– Читаю!
– Читаєш ти гарно. Я вже чула.
– Мене бабуся навчила. Ще у нас є уроки читання, англійської, співів.
– А твоїм друзям-хлопчикам подобаються автомобілі?
– Так, їм подобаються гарні машини.
– Ти знаєш будову автомобіля? Що там всередині…
– Багажник… А от у «Мustang» 1964 року випуску є… колеса, бампер, капот, а під капотом двигун, є ще сидіння, кермо, 6-та передача, коробка передач, спідометр, тахометр, і… панель кнопок, дзеркало праве і ліве, музичний центр…
– А санчата можуть бути схожими на мініатюрну машину?
– Ні.
– А чому ні?
– Ой, так, так…
– А чому так?
– Ой ні, я жартую… Не схожі.
– Але ж санчата також їздять!
– Тільки без коліс!
– А ти на ковзанах катався?
– Ні. І на роликах ще не катався.
– Значить, у тебе все ще попереду.
– А на санчатах катався. І в сніжки грав. Мене катали тато, мама, бабуся.
– Як тобі добре! Зізнайся, а за кермом справжньої машини сидів?
– Як їхали до бабусі Клави, тато брав мене на руки. Якщо кермо крутиться, то по ньому треба так робити - «ляп-ляп».
– Чим, зазвичай, харчується машина?
– Але ж вона не має рота! (Здивовано)
– Твоя правда, не має… Але звідки ж вона бере сили пересуватися?
– А!.. Бензином, дизелем або… газом.
– Як ти вважаєш, в машини є сім’я?
– Є. Ціла родина. (Тут маленький знавець емблем машин дістає бібліотечну «Енциклопедію для хлопчиків. Усе про автомобілі». Михайлик показує фото цікавого автомобіля.)
– Це якась царська машина?
– Ні, хорватська. (І хлопчик починає читати інформацію про неї).
– А родина машин їздить на відпочинок? До лісу, скажімо, чи на море…
– Так, звичайно!
– А де живуть машини?
– У різних країнах… На дворі… чи в гаражі.
– А де вони народжуються?
– Не знаю…
– Може, на заводах?
– Може.
– Номерні знаки автомобілів, зазвичай, білого кольору. А ти змінив би цей фон?
– Так. Хай би були червоного або синього, або жовтого, або зеленого кольорів.
– Михайлику, ти любиш цифри. То я тут теж дещо підрахувала. Якщо зважати на те, що у два роки ти почав вивчати емблеми автомобілів, а зараз тобі чотири. То 2 роки множимо на 365 днів. Виходить 730 днів. Далі 730 днів ділимо на 253 емблеми машини, які ти вже знаєш. Виходить, що в середньому ти вивчав 2,8 емблеми автомобілів на день. Можна сказати, що протягом двох останніх років щодня ти вчив або 2, або 3 емблеми. Правильно я порахувала?
Мама Ярослава: - Останні п’ятдесят марок він вивчив за два вечори.
– І ти досі їх пам’ятаєш?
– Так.
– У скільки років ти почав читати?
Мама Ярослава: – У три він вже сам гарно читав. Не по складах, а словами. Ми йшли в садок у рік і десять місяців, то він знав цифри до десяти. Правда, він їх по-своєму вимовляв, але знав. У 2 роки і місяць син рахував до ста, набирав цифру на калькуляторі і озвучував її.
– А тато твій теж знає стільки багато машин?
– Ні, не знає.
– Пані Ярославо, а Ви знаєте всі ці марки?
– Мусила вчити. Михайлику то легко запам’ятовувалося, а я собі виписувала на листочок підказочки.
– А що далі вчитимете?
– Нам хресна Михайлика подарувала політичну карту світу, вона в неї лежала без діла. Ми взяли її і теж поклали. Він сам вивчив багато країн! Словом, зараз вчить країни, їхні столиці і прапори.
– А скільки вже знаєш країн?
– 113.
– А які твої улюблені?
– Уругвай, Парагвай, Аргентина, Чилі, Таджикистан, Тайланд, Конго, Швейцарія, Чорногорія, Хорватія…
– А як виглядає прапор України?
– Блакитний і жовтий (показує).
– А прапор Грузії?
Показує. – Білий з червоним і хрестики червоні. І квадратики такі. Столиця Тбілісі.
– А прапор Німеччини? А Ізраїлю? Канади, Естонії… (Усі показує безпомилково). – А покажеш мені Україну на карті?
– Так. Столиця Київ.
– Чим ще цікавишся?
Мама Ярослава: – Вивчає все про динозаврів. Комп’ютером практично не послуговуємося. Умикаємо лише для роботи із «вордівськими» чи «ікселівськими» документами. Михайлик набирає слова і цифри. Я вважаю, що немає потреби чотирьохрічній дитині довше перебувати за комп’ютером.
– Ви планували встановити рекорд?
– Це відбулося досить природно. Він марив потрапити на екран телевізора. Спершу побачив хлопчика у програмі «Крутіший всіх», який знав 59 марок машин. Згодом так загорівся цією ідеєю, що сам почав вчити. Я стежила за сином. От скажімо, по телевізору показують хлопчика, який поки думає, як назвати машину, то Михайлик вже її називає. Мені стало цікаво, а скільки ж моя дитина взагалі знає марок автомобілів? Стала рахувати. А потім знайомі почали в один голос радити: «Зафіксуй рекорд. Зафіксуй рекорд». Заради цікавості відправили матеріал на сайт «Національний реєстр рекордів», але два місяці ми не мали відповіді. Мабуть, нам не повірили. Потім зателефонували, зацікавилися і приїхали до Рівного.
Це робилося не з ціллю піару. Просто дитина сама приклала чимало зусиль і вивчила таку кількість емблем, при цьому підштовхуючи до вивчення і мене, і мого чоловіка, що про це варто було розказати. Михайлик мав мету, і він її досяг. То чому не продемонструвати досягнення? Тим більше, що він цього дуже хотів. Мене запитують: «А що ви йому за це купили?» Нічого, абсолютно. Ніякими пряниками результат дитини ми не купували. Нам рекомендують, щоб ми йшли на новий рекорд, адже у сина така прекрасна пам'ять. А у нас нема такої мети – встановлювати рекорд за рекордом. Дитина живе нормальним щоденним життям, не виділяється з-поміж інших, просто природно і за власним бажанням так швидко по-своєму розвивається.
- Як поставилася до цього результату родина?
– Ми до останнього нікому не розповідали. Лише напередодні встановлення рекорду зателефонували рідним і усе розказали. Приємно було бачити Михайлика по телевізору, адже він демонстрував свої знання. А це завжди позитивні емоції. Звичайно, що родичі привітали…
– А в садку як до цього поставилися?
– Ми попросили, щоб на цьому не акцентували увагу. Михайлика привітали, але ми не позиціонуємо його, що він кращий інших дітей. Є соціум, в якому до всіх діток мають ставитися однаково.
– Чи вибрали вже Михайлику школу?
– Ще ні. Хоча треба буде враховувати те, що дитина вже читає і рахує, а також вчить англійську.
– І пам’ять має геніальну.
– Зорову так.
– Вимикайте вже його! Ну, вимикайте! – просить маленький Міша і несе мені мобільний телефон, аби вимкнула диктофон, що вже перестав записувати. Як мені відмовити цій унікальній дитині? Роблю те, що просить… На годиннику 21:30.
Джерело: RvNews