Як на Рівненщині табір «Електронік» закупівлі проводив

31.07.2018 19:36   Джерело: RvNews
Опубліковано : Людмила Марчук

Напередодні кожного літа Комунальне підприємство «Дитячий санаторно-оздоровчий комплекс «Електронік-Рівне» проводить закупівлі продуктів харчування. І більшість закупівель воно проводить за неконкурентними процедурами.

Як результат – протягом 2017–2018 рр. підприємство не досягло економії коштів навіть на рівні 1%. І це при тому, що воно купує переважно продукти харчування. А на ринку цих товарів існує висока конкуренція.

Навіть у тих випадках, коли підприємство проводить аукціони – конкуренція була слабка. А аналіз дій учасників викликав у нас підозри на можливі змови. 

Як працюють змови та яку шкоду приносять для конкуренції

Однією з найпоширеніших форм зловживання під час тендерів є змова між його учасниками. Вона перешкоджає конкуренції, що призводить до відсутності економії бюджетних коштів. Також змови демотивують інших учасників брати участь у тендерах.

Довготерміновий наслідок змовницьких дій – не вдосконалюється якість товарів та послуг. Тому що відсутня адекватна конкуренція.

Змови часто використовують у таких двох випадках:

1) Коли потрібно створити видимість конкуренції. Якщо на тендер прийде менше 2-х учасників, тоді організатор зобов’язаний його відмінити.

Постачальник товару, який дійсно бажає його продати, знаходить собі вдаваного конкурента. І той заявляє ціну близьку або, навіть, таку ж як початкова очікувана вартість. А реальний постачальник ставить лише трішки нижчу ціну. Іноді вона нижча всього на кілька гривень.

Під час аукціону вони між собою не конкурують. Реальному постачальнику навіть не доводиться робити подальші кроки в бік зниження ціни. Вигода очевидна. Як і очевидні втрати бюджетних коштів через відсутність реальної конкуренції.

2) Коли потрібно витіснити конкурентів. У цьому випадку той зі змовників, що дійсно бажає продати товар, сильно не понижує свою цінову пропозицію.

А от його напарник навпаки – знижує її аж занадто. І змушує цим конкурентів заявити невигідну для них остаточну ціну.

Після аукціону реальний конкурент відмовляється укласти договір на постачання товару. Бо ж захопився конкуренцією і заявив надто низьку ціну. Не підписує його і змовник. А переможцем стає компанія із найвищою ціновою пропозицією.

Проте це лише узагальнення для того, щоб пояснити схему. На практиці є дуже багато варіацій змов.

Чи була змова під час закупівель КП «Електронік-Рівне»

Підозри на змову в нас виникли при аналізі 3-х тендерів Комунального підприємтва «Дитячий санаторно-оздоровчий комплекс «Електронік-Рівне» (КП «Електронік-Рівне).

Це дитячий табір, що функціонує у літній період. Він забезпечує відпочинок дітям шкільного віку.

Найбільше на постачанні товарів для табору заробляє ФОП Вознюк С. В. (див. Додаток). Протягом 2017–2018 років він продав КП «Електронік-Рівне» товари на суму 1 млн. 913 тис. гривень.

Мова йде про овочі, фрукти та мясо. У 2018 році комунальне підприємство провело 3 тендери на їх закупівлю

Під час тендеру на закупівлю овочів, фруктів та горіхів конкурували 2 підприємці – ФОП Вознюк Сергій Васильович та ФОП Хмарин Володимир Володимирович.

Ми проаналізували документи, які вони завантажили до системи ProZorro. І виявили, що ФОП Хмарин подав у своїй заявці лиш незначну частину документів:

– власна цінова пропозиція;

– свідоцтво платника податків;

– копії паспорта й ідентифікаційного коду;

– виписка з єдиного державного реєстру;

– висновок санітарно-епідеміологічної експертизи.

Жодних інших документів, які вимагало КП «Електронік» у тендерній документації, ФОП Хмарин до системи ProZorro не завантажив. А це добрячий перелік. Наприклад, у тендерній пропозиції ФОП Хмарина відсутні:

– гарантійний лист, складений у довільній формі щодо забезпечення якості товару;

– довідка в довільній формі, яка засвідчує, що в ціну пропозиції учасника включені всі витрати учасника;

– інформація в довільній формі про використання захисту довкілля;

– документи про наявність обладнання та матеріально-технічної бази;

– документи, що підтверджують наявність працівників відповідної кваліфікації;

– документи, що підтверджують досвід виконання аналогічних договорів постачання;

– довідка в довільній формі з відомостями про підприємство.

ФОП Хмарин або не дуже розуміється на тендерних процедурах, або ж просто не намагався перемогти. Бо виконував іншу функцію.

Його цінова пропозиція була менша від очікуваної вартості лише на 6 гривень – 287 638,95 (при очікуваній вартості 287 646 гривень).  Торгуватися із суперником ФОП Вознюк С. В. під час аукціону він також не став.

У результаті – перемогла цінова пропозиція ФОП Вознюк, яка була лише на 1 тисячу гривень меншою за очікувану вартість.

Матеріал надано Центром Сівітас


Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу rvnews.rv.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер і долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук.
Джерело: RvNews