Нерідко від проповідників можна почути думку, що зачаття Богородиці відбулося в престарілих батьків саме тому, що в них від старості вже перейшли всі спокуси та пристрасті, властиві молодим людям. Відтак, Діва Марія хоча й не була позбавлена першородного гріха, як усі інші люди землі, все ж, перебувала в особливих умовах та з надзвичайно «доброю генетикою». Сукупність цих факторів і призвело до того, що Богородиця стала безгрішною. Приймати таку думку, насправді, - це применшувати реальні заслуги та земний подвиг Діви Марії. Вона стала рівною ангелам не тому, що успадкувала добрі гени від батьків. Хоча, безумовно, так теж можна сказати, міркуючи чисто по-людськи чи точніше по-світськи.
З церковної точки зору, така думка – багато в чому повторяє єресь католицької Церкви про те, що Діва Марія з уваги на майбутні заслуги Свого Сина була позбавлена навіть першородного гріха – це т.зв. єресь «Непорочного зачаття». Православна Церква вчить що навпаки – Діва Марія стала чесніша від Херувим не через минулі заслуги своїх батьків, і не через майбутні заслуги Свого Христа. Вона стала Тою, ким стала завдяки ототожненню власної волі з волею Божою. Звісно, тут, як і завжди, мала місце і синергія – співпраця з Богом. Але варто особливо наголосити, що в такому разі Бог робив свою частину роботи, а Марія – свою. Замість Неї ніхто нічого не робив, і навіть не був здатним на це. З іншого боку, продовжуючи сказане на самому початку хотів би наголосити, що пристрасті на старість не переходять.
Можна говорити про певні етапи – підйому чи спаду певних фізіологічних процесів організму, про роки гіперсекусуальності чи щось таке. Але питання в тому, що сила та кількість людських пристрастей з віком не тільки не зменшується, а якраз навпаки – зростає. Принаймні, в тих людей, які не ставлять собі чітку та конкретну ціль боротися з ними. Сьогодні, власне, унікальний час розмови священика про секс. Сьогодні дуже добре нагадати з амвону, що в законному шлюбі секс - це нормально. Церква вчить, що Богородиця була зачата цілком природнім, звичним людям способом. А отже, це не є щось нечисте саме по собі.
Гріхом робиться все, де немає любові та дотримання закону. Це щось схоже на спробу заборонити людству варити борщ мотивуючи це тільки тим, що в одному випадковому кафе ви якось спробували цю страву не дуже вдало приготовленою. Власне, в цей день потрібно звертати увагу на те, що Церква встановила особливе свято на честь праведного секту. Звісно, тут є один важливий момент. Секс, про який ми нині згадуємо – той, що відбувся між Анною та Іоакимом – мав конкретну мету – дітонародження, зачаття дитини. Тим не менше, Церква ніколи не вважала секс за зло, і не противилася тому, щоб віруючі люди також спали в одному ліжку та відчували насолоду від багатьох речей – в тому числі від статевих стосунків. Інша справа, що Церква навчає нас здорових рамок, виходити за які буде небезпечно. Вона попереджує, що запливати за буйки й справді іноді може бути дуже весело, але при цьому Церква також нагадує, що не всі звідти поверталися живими.
Цей день варто присвячувати розмовам про цнотливість, про небезпечність блуду та перелюбу. Про те, що зі старістю пристрасті не зникають, а навпаки – швидше збільшуються. Тому, враховуючи символіку нинішнього свята, а також його богословський зміст, цей день зміг би стати чудовою альтернативою всіляким міфічним святим Валентинам, Петрам і Февроніям. Напевне, в цілому нашому календарі немає більш відвертого свята. Так, він акцентує увагу не на супружному ложі - а на значенні Богородиці, що в цей день з’являється в цьому світі. Але хіба в нас мало свят для прослави Богородиці? Чому не використати безпосередню причину свята для християнської місії. Хіба може в цьому світі бути щось випадкове? А хіба може бути щось випадкове в церковному устрої? Так, оскільки існує свято «Зачаття праведною Анною Пресвятої Богородиці», значить в цього свята є свій особливий зміст. Хронологічно воно рівно на дев’ять місяць передує святу Різдва Богородиці – 21 вересня.
Також цей день міг би стати днем акцій проти абортів. Ми тільки згадуємо про зачаття, але вже прославляємо Богородицю, яка з цього дня вже існує в нашому тварному, видимому світі. Ненароджений плід не є одним із органів жінки, яким вона може розпоряджатися за своїм бажанням. З часу зачаття – це вже повноцінне життя, цілком окремої людини. І вона має право на це життя.