Сучасна освіта для «особливих дітей»: проблеми, досягнення, зміни
Опубліковано : Віра Мельникова
Прямую затишним коридором до кабінету директора. На стінах стенди, малюнки, фото, які розповідають про діяльність закладу, про успіхи у навчальному і виховному процесі: «Наші спортивні досягнення», «Наша гордість», «Секрети успішного навчання», художні виставки випускників школи Христини Столярчук і Станіслава Мельничука. Відверто кажучи, побачене приємно дивує та вражає, адже я знаходжусь не у звичайній загальноосвітній школі, а у Рівненському навчально-реабілітаційному центрі «Особлива дитина». Це загальноосвітня, навчальна установа, метою діяльності якої є реалізація права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими складними вадами їх здоров’я.
Черговий по поверху люб’язно показує, де знаходиться кабінет директора. Мене зустрічає невисока на зріст серйозна симпатична жінка. Знайомимося. Ольга Володимирівна Петух – досвідчений педагог, лауреат Міжнародного академічного рейтингу популярності «Золота фортуна», яка очолює навчальний заклад з 2005 року. Її гостинність та привітний погляд налаштовує на плідну бесіду по справі:
– Ольго Володимирівно, розкажіть, будь ласка про ввірений Вам навчальний заклад. Впевнена, що більшість наших читачів не знають навіть про його існування.
– Цей навчальний заклад був заснований у 1997 році як навчально-реабілітаційний комплекс – дитячий садок-школа за № 53 для дітей-інвалідів. У 2005 році був реорганізований у Рівненський навчально-реабілітаційний центр «Особлива дитина» при Рівненській міській раді. Наразі у Центрі проходять комплексний корекційно-відновлюваний та навчально-виховний процеси 189 дітей різного віку – від 5 до 17 років. Серед них є діти зі зниженим слухом та зором, із затримкою психо-мовного розвитку, з певними порушеннями опорно-рухового апарату, з ураженнями центральної нервової системи, порушеннями емоційно-вольової сфери. Реабілітаційний процес має комплексний характер та включає в себе медичні, фізичні, психолого-педагогічні, соціально-побутові заходи, які розроблені згідно комплексної програми індивідуально-корекційного медико-психологічного супроводу дитини з важкими вадами розвитку.
– З усією відповідальністю за власні слова скажу: «В Україні таких, як наш, закладів немає»?
– То виходить, ваш заклад унікальний?
– Можна і так сказати.
Вчитель Павлюк Г. М. у підготовчому класі працює з дітьми над інсценізацією пісеньки "Два півники". Фото автора
– Ольго Володимирівно, грандіозні завдання вашої школи, її багатопрофільність, як на мене, передбачає ретельний підхід до підбору фахівців з відповідною освітою, адже основні напрямки діяльності вимагають мати в штаті, крім педагогів, ще лікарів – педіатра, невролога, фізіотерапевта, психолога, дефектолога і т. Та ще й до того вони повинні любити дітей, адже матимуть справу з хворими дітьми. Мабуть, важко знайти таких людей?
– Непросто, ви маєте рацію. Але знаходимо. В нашому колективі працює багато людей, які мають два фахи, наприклад: Павлюк Галина Миколаївна, Добринська Світлана Сергіївна, Штіль Світлана Юріївна, Анікіна Ольга Володимирівна – всі вони педагоги, які набули другий фах – «вчитель корекційної освіти» і працюють дефектологами та логопедами. До слова, в нас працює гарний фахівець, вчитель-реабілітолог – Нагорна Ольга Борисівна, кандидат наук фізичного виховання і спорту. Її заняття дуже цінні для реабілітації здоров’я наших підопічних.
– Пані Олю, 5-го вересня цього року президентом України Петром. Порошенком був підписаний закон «Про освіту». Цей документ передбачає проведення реформи у галузі освіти. Президент назвав цю реформу дослівно – «найголовнішою, бо від неї залежить майбутнє країни». А Ви особисто які покладаєте надії на «глибоку, всеосяжну освітню реформу»?
– Є такий загальновідомий вислів: «Надія помирає останньою». Так ось я бажаю, щоб до нас, до педагогів-практиків дослухалися і почули б нас у Міносвіті і врахували б наші пропозиції щодо реформування в Україні системи нашого типу шкіл.
– Що на Вашу думку потрібно було б змінити в першу чергу в Вашій роботі на прикладі Вашого закладу?
– Вважаю, за доцільне утворення Міжвідомчого департаменту, який би об’єднав три основні важливі ланки і мав там своє представництво, це – Міністерство освіти і науки (навчальна робота і корекція); Міністерство охорони здоров’я (медичний супровід); Міністерство соціальної політики (соціальний і юридичний захист).
Досвід нашого закладу переконливо доводить, що потрібно ліквідовувати вузькопрофільні школи-інтернати. За сучасних умов хворі діти, діти-інваліди повинні їхати в призначений медкомісією інтернат за сотні кілометрів від рідної домівки. Вони ростуть далеко від батьків, братів і сестер. Хіба це правильно? Гуманно? А наші діти живуть у родині, відвідуючи школу кожного дня. Звідси і вищий розумовий розвиток і набуття комунікативного досвіду. І бажання спілкуватись і займатися улюбленими справами-уподобаннями, а не перебувати в депресії дивлячись з надією у віконце, коли тебе відвідують мама або тато. Яка вже тут творчість, завзяття і натхнення?
– Скажіть, будь ласка, чи достатня в школі матеріально-навчальна база? Чого не вистачає?
- О, на рахунок коштів, то в них завжди є потреба. Ось, наприклад, з великими зусиллями батьки «вибили» кошти на ремонт покрівлі. Та й ось – самі бачите – плитка облітає із зовнішньої сторони будівлі. Також потрібно думати, де знайти гроші на ремонт стін. Але колектив у нас роботящий. Є що показати й похвалитися: за останні роки створено 6 логопедичних кабінетів, обладнано психологічний кабінет, допрофесійної підготовки (швейна і столярна справи, комп’ютерного набору, куховарства, квітникарства).
Далі веду розмову із заступником з навчально-реабілітаційної роботи Софією Михайлівною Прокопчук:
– Софіє Михайлівно, розкажіть про досягнення щодо інтеграції ваших випускників у суспільство, чи продовжують вони навчання в інших навчальних закладах, працевлаштовуються? Чи можна вважати подальшу долю ваших випускників за кінцевий результат праці усього вашого колективу ?
– Так, звичайно. Найбільш успішні випускники закладу продовжують навчання у загальноосвітніх школах міста, у Рівненській вечірній школі, у технічному коледжі НУВГП, Рівненському коледжі економіки і бізнесу, у Вищому професійному училищі №1 м. Рівне, в Технікумі технології та дизайну НУВГП, Рівненському центрі професійно-технічної освіти сервісу та дизайну м. Рівне.
– Софіє Михайлівно, загальновідомо, що проблема інтеграції дітей з особливими потребами у суспільство є дуже важливим чинником у їх подальшій долі. З якими видами трудової діяльності дорослих ви знайомите учнів?
– В стінах нашого закладу ми маємо можливість для розвитку трудових навичок потенційної професії наших вихованців, це – комп’ютерний набір тексту, швейна справа, столярна справа, вишивка, куховарство, квітникарство, декоративно-паркове садівництво.
Педагог-організатор Світлана Анатоліївна Сабадир розповідає про самоврядування і профорієнтаційну роботу, а також про роботу з батьками, яка проводиться в школі:
– Шкільне самоврядування проходить під гаслом: « Хочеш бути громадянином України – будь громадянином школи».
Усі альбоми з яскравими багаточисельними світлинами, що віддзеркалюють велику роботу з учнями школи не могли розміститися на столі. Тут і участь вихованців у міських акціях («Янгол в АТО»), і «Великодній вернисаж», і конкурс знавців правил дорожнього руху, і фестиваль самодіяльності «Червона калина»,і заходи з військово-патріотичного виховання. До слова, вчитель інформатики Володимир Ростиславович Кукурудза служив добровольцем у Національній гвардії. Він в закладі – шанована й популярна людина, приклад для наслідування для багатьох хлопчаків.
А програма «Творче обдарування» передбачає участь дітей-інвалідів у Всеукраїнських, обласних, міськіх та шкільних тематичних конкурсах. Учні школи були переможцями різних конкурсів з народної творчості – «Оберіг мого життя», «Улюблена іграшка», «Різдвяні дзвіночки» та інші.
– На базі закладу діє батьківський всеобуч , – продовжує свою оповідь педагог-організатор:
– У нас працює «Школа життєвої компетентності», (автор Програми і керівник Прокопчук С.М.) Після детального вивчення проблеми у 2005 році, педагогічним колективом було прийнято рішення не тільки активізувати роботу з батьками, але й доповнити її нестандартними, інноваційними формами та методами , які б допомогли вирішити проблеми, що назріли, і попередити ті, які можуть з’явитися. А також обов’язково допомогти батькам зрозуміти найважливішу річ – «Тільки разом можна досягти бажаного результату, якщо вчасно об’єднати зусилля». Програма батьківського всеобучу «Школа життєвої компетентності» передбачає інтерактивні форми роботи з батьками. Навчання відбувається в атмосфері доброзичливості та взаєморозуміння.
Підсумовуючи побачене і почуте, я роблю висновок, що у наш непростий час не перевелися в Україні свідомі педагоги, гарні вчителі й просто доброзичливі люди, які розуміють, що кожному учневі слід подарувати часточку свого серця, чуйність, сердечну турботу. Вони працюють сумлінно, за покликанням, знають, що мають справу з найціннішим у житті – дитиною.
Джерело: RvNews