Закупівлі рівненських комунальних підприємств: рейтинг провалів
Автор : Таня Костенко
Реформа публічних закупівель знаходить різні оцінки експертного середовища, а політики роблять постійні спроби її ревізії. Проте, очевидним фактом для усіх є відкритість процесу закупівель, адже система Prozorro та модуль аналітики дають змогу їх моніторити та оскаржувати.
Експерти ГО «Центр суспільних дій «Сівітас» зробили огляд найбільш скандальних закупівель рівненських комунальних підприємств, до яких була прикута увагу ЗМІ та громадськості.
Найгучнішим провалом серед комунальників можна вважати закупівлі Рівненського шляхово-експлуатаційного управління автомобільних доріг. ШЕУ встигло засвітитися у кількох публічних скандалах, найгучнішим із яких став суд з прокуратурою, аби не розривати договір на понад 64 млн. грн. з міським управлінням житлово-комунального господарства на надання послуг «Очищення, оброблення та утримання в належному стані вулиць, проїздів та майданів у м. Рівне». Місцевий господарський суд постановив, що об’єднання різних предметів закупівлі суперечить положенням Порядку визначення предмета закупівлі, а також порушує принципи максимальної економії й ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель і недискримінації учасників. Рішення суду є цілком обґрунтованим, адже поставлені умови суттєво звужують коло можливих учасників закупівлі та надають перевагу великим підприємствам. Рівненські комунальники мали надію оскаржити це рішення у Рівненському апеляційному господарському суді, проте, і в цій інстанції зазнали поразки.
Нагадаємо, що у березні «Четверта влада» опублікувала розслідування про те, як рівненське управління ЖКГ, з другої спроби, провело тендер на утримання в належному стані вулиць, проїздів та майданів обласного центру. Перемогу традиційно отримало МіськШЕУ, у якого не вистачає ні техніки, ні робочої сили. Цьогоріч йшлося про рекордні 64,2 млн. грн. Єдиним суперником був Рівненський облавтодор. Активісти «За чесний тендер» звернули увагу, що підприємства часто розіграють тендери разом і кожен традиційно отримує «свій» договір, що, на їхню думку, ставить під сумнів конкуренцію. Крім того, УЖКГ цьогоріч вирішило об’єднати в одному тендері ще більше послуг. Відповідно звузивши коло потенційних учасників.
Освоює кошти УЖКГ й інше комунальне підприємство міста – «Спецкомбінат», проте, передбачені на інші цілі – захоронення безрідних. Журналісти порталу «Четверта влада» традиційно відстежують ці закупівлі вважають їхню вартість завищеною у порівнянні з іншими містами, а експерти ініціативи «За чесний тендер» вважають умови прописаними під підприємство-монополіста.
Справжній детектив розгорнувся із закупівлею рівненським КП «Рівнеелектротранс» гібридного тролейбуса-дуобуса, де переможцем визначили ТОВ «Метаюрсервіс», яке запропонувало ціну в 7,5 млн. грн., що на 1 млн. перевищило суму закладену на ці цілі в бюджеті міста. Коли ж дуобус все ж з’явився на дорогах міста експерти з громадського транспорту помітили на ньому сліди використання. Зважаючи на всі нюанси за справу все ж взялися правоохоронці, відкривши відповідне кримінальне провадження та навіть встигнувши провести певні слідчі дії, проте, доля цього розслідування наразі невідома. КП «Рівнеелектротранс» вже встигло закупити 6 одиниць електротранспорту за майже 38,7 млн. грн. За договором нових «рогатих» рівняни мають побачити на лініях до кінця року. Загалом ця закупівля була вдалішою за попередню, оскільки Антимонопольний комітет відхилив скаргу фірми-конкурента.
У жовтні минулого року до Рівненського міського суду надійшло звернення від Рівненської місцевої прокуратури щодо скарги директора ТОВ «Торговий дім» Бренд-Груп». Йшлося про те, що службові особи РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал», зловживаючи своїм службовим становищем, під час проведення процедури електронної закупівлі деталей для водогінних мереж за державні кошти, необґрунтовано відхилили учасників з нижчими ціновими пропозиціями (найнижча – 294 тис. грн.) та прийняли пропозицію ТОВ «Акваінтех Україна» у розмірі 819 тис. грн. Це спричинило надмірне витрачання державних коштів у розмірі 525 тис. грн. Щоправда, у липні місяці Рівненська місцева прокуратура успішно закрила це кримінальне провадження.
У сумнівних тендерних закупівлях помічене також Міське об’єднання парків культури і відпочинку м. Рівного. Так, 2 листопада 2015 р. підприємство уклало договір з ТОВ «Квасилівський ливарно-механічний завод» на виконання робіт з виготовлення та встановлення паркових лавочок в кількості 107 шт. на загальну суму 199 999 грн. На відкритому ринку така пропозиція може мати вигляд досить вигідної та акційної, проте, у публічних закупівлях діапазон дозволяє зловживати допорогами, адже за законом товари і послуги вартістю до 200 тис. грн. та роботи – до 1,5 млн. грн. можуть закуповуватися без відкритого аукціону.
Як уникати скандальних закупівель в подальшому? На нашу думку таким запобіжником могли б стати наглядові ради при комунальних підприємствах у формі органів управління та контролю. Можливість їх створення передбачена діючим законодавством, зокрема, статтями 65, 78, 78 Господарського кодексу України, а Хмельницька міська рада вже почала впроваджувати цю практику в комунальній сфері.
Матеріал публікується в рамках проекту «Прозорі комунальні підприємства», який реалізується «Центром «ЕЙДОС» за фінансової підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні в рамках Програми MATRA.
Джерело: RvNews